Nederlandse stadsfiets te fragiel?

Fietsen zijn niet ontworpen voor fietsers van 100 kilo en ook niet voor mensen van 80 kilo die 20 kilo aan kinderen of bagage meenemen.
Dat verklaart waarom sommige fietsen razendsnel slijten.

Maar wat dan....

‘Ik ben een jongen, weeg rond de 130 kilo en ik heb er in drie jaar tijd drie fietsen doorheen gewerkt. Eerst twee goedkope van de bouwmarkt en nu een Sparta Pick-Up. Ook die bleek niet te voldoen: ik reed ook die kapot (de achteruittraprembeugel schoot los en heeft alles losgedraaid en de achteras gewoon verpest). Men zegt dat de schade op mijn fiets door hardhandig gebruik komt; ik rij hard en moet soms hard remmen, maar dit hoort een fiets gewoon aan te kunnen, toch?’ Aldus TeGe op het Forum van de Fietsersbond.

Hoeveel gewicht kan een stadsfiets aan?

TeGe is werkelijk niet de enige zware jongen. Er zijn ook zware dames en niet-zware types die wel een flink gewicht aan kinderen en/of boodschappen meenemen (reken maar mee: kind 15 kilo, kind achterop 22 kilo, boodschappen 10 kilo, volwassene van 80 kilo erbij: 127 kilo). Hoort een beetje fiets dit aan te kunnen? Desgevraagd melden Batavus en Sparta dat hun fietsen zijn getest tot een maximale belasting van 120 kilogram en dat is inclusief fiets en bagage. Fietsen van Gazelle kunnen tot 130 kilo dragen (inclusief fiets en bagage). Twee merken die in de Gamma worden verkocht, Pelikaan en Dutch Flavour, geven een maximum gewicht aan van 100 kilo (dit keer exclusief fiets). Dat betekent dat TeGe met zijn 130 kg daar boven zit, want een fiets weegt al snel 20 kilo.

Hoeveel kilo weegt de Nederlander?

Gemiddeld weegt een Nederlandse man van 18 jaar en ouder 85 kilo, een Nederlandse vrouw 71 kilo. 13 procent van de Nederlandse mannen en 4 procent van de Nederlandse vrouwen (in totaal 1,1 miljoen mensen, cijfers CBS) wegen 100 kilo of meer. En dit aantal neemt toe. Voor deze toch forse groep Nederlanders ‒ 1 op 8 van de mannen en 1 op 25 van de vrouwen ‒ zijn de ‘gewone’ fietsen dus niet gemaakt. En dan hebben we het nog niet gehad over 90-kilo-plussers met bagage.

Fietsen van zware mensen slijten veel sneller

Merken fietsenmakers daar iets van? Herkennen die het probleem van zware fietsers? Ja en nee. Het is niet zo dat ze voortdurend zware mensen met een ingezakt frame aan de deur hebben. Maar we kennen allemaal de combinatie van veel gewicht met spaakbreuk of andere problemen met wielen. Wie geen onderhoud pleegt en de spaakspanning laat versloffen, is zeker de sigaar!
Paar meldingen van fietsenmakers:
- ‘Als mensen hun fiets niet onderhouden, ontstaan problemen met spaken. Met zwaardere mensen heb je die problemen sneller. Hobbeltje over en er zit een slag in het wiel.’
- ‘Een fiets heeft simpelweg meer onderhoud nodig als hij zwaarder belast wordt.’
- ‘Problemen ontstaan meestal met de wielen, spaken, spaakbreuk, soms een zadel dat kapotgaat.’ Het frame is meestal niet het probleem, maar toch komt het soms voor. Speelt wild fietsgedrag nog een rol? Kok: ‘Dat kan invloed hebben. Zeker de combinatie van keihard stampen op de pedalen plus een fors gewicht. Ook dan krijg je meestal het eerst problemen met de wielen.’

Bron: Fietsersbond

Origineel weergeven