Het najaar is begonnen

Het najaar is begonnen, blaadjes vallen van de bomen, de temperatuur daalt en de eerste nachtvorst hebben we alweer gehad.

Maar wat kun je als fietser nu doen bij de winterse omstandigheden.

- Let op de remkabels! Als er vocht in zit, vriezen ze vast en kun je niet remmen. Dat kan ook tijdens het fietsen gebeuren, als je fiets bijvoorbeeld in een warme stalling heeft gestaan. Hoe kun je dit voorkomen? Haal de kabels los en zorg voor smering. Gewone kettingolie is prima. Zo voorkom je dat ze vochtig worden en vastvriezen. Als je ziet dat de kabels roestig zijn, kun je ze beter vervangen. Door roest lopen ze minder soepel.

- Smeer je ketting goed! Maar ga je ketting niet schoonmaken. Dat levert meer ellende dan voordeel op. De kans is groot dat je met poetsen meer vet wegwast dan dat je er later weer op krijgt. Of duw je door het poetsen de vuiligheid in de schakels en slijt de ketting nog sneller. Het beste is om elk schakeltje met een druppeltje olie te smeren. Vraag na welke olie het beste is voor jouw gebruik (let op! Dit is geen WD40).

- Accu’s houden niet van vrieskou. Bewaar accu’s daarom vorstvrij. Het beste laad u de accu bij kamertemperatuur, dat is beter voor de accu en ook is de actieradius groter. Onder de 5C willen veel accu's niet eens gaan laden, thermische beveiliging.  

- Winterbanden geven op een besneeuwde weg duidelijk meer grip dan een gewone band. Ook bij regenweer en veel blaadjes op de weg merkt u het verschil, Twee extra banden kopen voor de winter is misschien wat duur. Je kunt ook met een band volstaan. De grip van het voorwiel is het belangrijkste. Als dat wegglijdt,  kun je gemakkelijk vallen. Dus als je niet teveel wilt uitgeven, is een winterband op je voorwiel ook prima.
- Spijkerbanden kunnen ook een oplossing zijn, maar dat is meer geschikt voor een langere periode sneeuw/ijzel. Deze banden slijten snel op 'gewone' ondergrond.

- Wat kun je doen als je geen winter- of spijkerbanden hebt?
Met zachte(re) banden rijden!
Als het glad is kun je wat lucht uit de banden laten lopen, dan zijn de banden breder en heb je meer grip. De meeste mensen hoeven dat niet te doen. Bijna alle Nederlanders rijden namelijk met te zachte banden.
Zadel verlagen
Een ander tip die niets kost, is het zadel lager zetten. Dan kun je altijd je voeten op de grond zetten wanneer je dreigt te vallen.
Lees het wegdek
Tijdens het fietsen moet je het wegdek lezen. Als klinkers of asfalt glinsteren, is de kans groot dat er een laagje ijs ligt. Let op bij bruggen, het wegdek bevriest daar altijd eerder. En hou voldoende afstand van de rand. Langs de randen van weg ligt vaak ijs of vastgevroren sneeuw.


Nog meer tips?
Als je door pekel hebt gereden, spoel je fiets dan even af met water. Dat voorkomt veel roest.
Als je slot moeilijk open gaat, Smeer het met slotspray of dunne kettingspray. Smeren moet je eigenlijk preventief doen.
Als je fiets buiten heeft gestaan, kan er ook een laagje ijs of sneeuw op de velg zitten, waardoor je met een velgrem niet meer goed kunt remmen. Dus checken bij wegrijden. Haal het er af door een tijdje licht te remmen of krab het er af met een plastic kaartje.
Een bevroren slot kun je ontdooien met een verwarmde sleutel (moet je wel een aansteker bij de hand hebben) of door er warme lucht in te blazen en het slot te verwarmen met je handen.
Bevroren zadel met rijp of ijzel is ook lastig. Een zadelhoesje helpt niet alleen tegen regen maar ook tegen rijp en ijs op je zadel (net als folie op een autoruit).
In de winter staat de zon laag. Een polaroid zonnebril is juist in de winter handig tegen de hinderlijke reflectie van de zon op het wegdek.

Fiets over gestrooide fietspaden. Weten waar in gemeente Weert gestrooid wordt? Dit vind u hier.

Origineel weergeven