Fietsonderhoud, wat kun je zelf doen..
Of je nu met een electrische fiets, een gewone fiets, mountainbike of racefiets rijdt, een fiets onderhouden is altijd belangrijk.
Zo voorkom je fietspech, maar heb je ook veel langer plezier van je fiets.
Als je je fiets verwaarloost, zal hij al snel minder soepel rijden. Op een goed onderhouden fiets is het bovendien veel aangenamer rijden dan op eentje die rammelt, kraakt of piept.
U kunt uw fiets natuurlijk brengen voor onderhoud, maar veel dingen kunt u ook zelf.
- Maak je fiets regelmatig schoon, zeker wanneer je fiets nat en zanderig is. Vuil zorgt er namelijk voor dat de onderdelen van je fiets sneller slijten.
Het liefst gebruik je hiervoor een sopje met een spons en tandenborstel met een fietsreiniger en voor de ketting een kettingreiniger/ontvetter, liever geen hogedrukreiniger of tuinslang. Door de harde straal kunnen sommige onderdelen namelijk beschadigen.
- Ketting ontvetten en smeren. Ook je ketting heeft als een van de belangrijkste onderdelen van je fiets onderhoud nodig. Als je de ketting schoonmaakt moet je deze vervolgens ook weer invetten. Hiervoor kunt u het beste een kettingspray of olie gebruiken. Deze olie heeft de juiste dikte voor de ketting. PTFE, WD40 en siliconen spray zijn hiervoor niet/minder geschikt.
Slijtage van kettingen kun je het beste tegengaan door ze regelmatig te smeren. Merk je dat je ketting versleten is, of rammelt in je kettingkast? Dan zit er niets anders op dan vervangen.
- Kijk je wielen en banden na. Natuurlijk ook essentieel voor je fiets zijn de banden en wielen. Controleer bij onderhoud of je wielen nog recht zijn.
Zwabbert je wiel? Dan heb je een slag en die moet er natuurlijk uit. Hoe doe je dit? De spaken dienen weer op de juiste spanning te komen.
Let hiermee op, het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Vaak is hier een professional voor nodig.
- Niets vervelender als een lekke band. De kans op een lekke band neemt af bij een goede anti-lek band, een profiel wat in orde is, banden die niet uitgedroogd zijn en zonder beschadigingen op de band.
* Check de buitenband op steentjes en check op sneetjes/scheuren aan de zijkanten.
* Kijk of het profiel van de band nog niet versleten is.
* Zie je een andere kleur door de band heen? Dan is de band zeker aan vervanging toe.
Kijk ook even naar de bandenspanning. De bandenspanning verschilt per fiets en per band. Minimale en maximale bandenspanning staat op de band.
Neem bij het oppompen het gemiddelde. Hoe breder de band, hoe lager de spanning. Mountainbike banden voor bossen 2-2,5 bar, brede banden (3-4 bar), 'gewone' banden (37-622) 4-4,5 bar, wielrenbanden ca. 7 bar.
- Goed kunnen remmen is natuurlijk net zo belangrijk als kunnen fietsen. Merk je dat je remmen minder soepel werken, of moet je de handels ver inknijpen? Je remmen laat je het best nakijken door een fietsenmaker, het kan zijn dat de remblokken versleten zijn, dat er vet in de remmen moet, of zelfs nieuwe olie op de leiding.
- Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar door fietsen trillen bouten en moeren los. Eens in de zoveel tijd kan je deze het best even aandraaien. Maar draai ze ook niet té strak, want dan kan er te veel druk veroorzaakt worden.
- Om roesten tegen te gaan kun je ze het beste insmeren met wat vaseline.
Voor je pedalen, standaard, stuur- en zadelpen kun je beter montagevet, kopervet (pedalen) of wit vet gebruiken. Zo voorkom je dat ze na verloop van tijd muurvast komen te zitten.
- Controleer je fietsverlichting. Verlichting is belangrijk voor jezelf en anderen, het gaat om zien en gezien worden. Check je verlichting zowel voor als achter. Veel lampen werken op batterijen, deze dienen af en toe vervangen te worden.
Nog een paar algemene tips:
- Negeer vreemde geluiden niet! Je kent het wel, je hoort iets rammelen en je negeert het omwille van evt. dure kosten die zullen volgen. Maar je fiets maakt dit geluid niet voor niets. Er is vast iets kapot of er moet iets gesmeerd of gerepareerd worden.
* Ga na waar het geluid vandaan komt en bedenk wat er mis kan zijn.
* Piepende remmen zijn vaak vuile remmen. Met schoonmaken en afdrogen (niet invetten) is in veel het probleem al opgelost. Maar let op!
Heeft u v-brakes, kijk dan even goed naar de blokken. Hebben ze nog profiel, anders is het metaal op metaal en schuurt je velg door. Dan helpt alleen vervangen van de remblokken.
* Als je fietsketting piept, dan moet deze waarschijnlijk opnieuw gesmeerd worden. Gebruik de goede olie. Zeker in de winter is het van groot belang dat er voldoende olie op de ketting zit, anders is deze (zeker na een periode van vorst) verroest en stijf.
Wat zijn de oorzaken van slijtage?
Slijtage kun je niet tegen gaan. Bewegende fietsonderdelen slijten het snelst, denk hierbij aan banden, remblokjes en de ketting. Dit komt door wrijving en de kracht die er op komt te staan. Je lichaamsgewicht, spierkracht, bagage en de fiets zelf hebben ook invloed op slijtage. Bij electrische fietsen hebben de onderdelen vaak meer te verduren door hogere snelheid, hierdoor staat er meer kracht op de ketting en moeten ook je remmen harder werken.
Ken je grenzen!
Je kunt zelf perfect je fiets onderhouden, maar of je nu wilt of niet, je bent geen fietsenmaker. Ken je grenzen en voorkom onnodige dure of zelfs onherstelbare schade aan je fiets.
Het is aan te raden om je fiets af en toe grondig te laten nakijken door een professional. Een fietsenmaker kan dingen ontdekken waarvan je zelf geen weet hebt. Of misschien zijn er wel fietsonderdelen die vervangen moeten worden die jij zelf niet kan vervangen.